Kategoriler
LibreOffice Pardus

LibreOffice’de PDF Ä°mzalamak: BaÅŸarılar Gökçen Hocam

Dün The Document Foundation Gezegeni’nde(LibreOffice Gezegeni) sevgili Gökçen Eraslan’ın adını görünce ÅŸaşırdım ve mutlu oldum.

Gökçen Eraslan Pardus projesinde 4 yıl özverili ÅŸekilde çalışmış ve etkileÅŸtiÄŸim kadarıyla kibar, yardımsever ve ilgili birisiydi. KDE ve OpenOffice.org/LibreOffice paketleriyle de ilgilenmekteydi…

BaÅŸlığa dönersek, Gökçen Eraslan LibreOffice projesinin Google Summer of Code 2012 için seçilen öğrencilerinden biri olmuÅŸ ve “LibreOffice’in PDF dışa aktarma özelliÄŸine sayısal imza desteÄŸi kazandırılması için çalışacakmış. Kendisinin gezegene düşen yazısı ÅŸu adreste: http://blog.yeredusuncedernegi.com/category/english/2012-05-14/gsoc-introduction-and-pdf

Bu haberi kısa bir sosyal paylaşım ile sınırlı tutmak doÄŸrusu haksızlık olurdu 🙂

Daha önceki bir günlük yazımda LibreOffice‘in kod geliÅŸtirme kısmında Türkiye’den katkı yapan gönüllülerin olmadığından dert yakınmış ve sadece Gökçen Eraslan ve Görkem Çetin’in kod katkısı verenler listesinde adlarının geçtiÄŸini belirtmiÅŸtim.

DoÄŸrusu, Gökçen Eraslan’ın adını TDF gezegeninde görmek, LibreOffice’e aktif katkı verecek olması ve PDF dışa aktarımlarında sayısal imza gibi önemli bir özellik üzerinde çalışacak olması beni çok mutlu etti. Kendisinin bu iÅŸi baÅŸarıyla tamamlayacağını düşünüyorum.

PDF’leri sayısal imzalamak nedir neden önemli dersek, bildiÄŸim kadarıyla kısaca anlatayım.

PDF’leri sayısal olarak imzalamak, özellikle kurumsal kullanıcılar ve KAMU için çok önemli bir özellik. Bu özellik sayesinde, LibreOffice üzerinde ürettiÄŸiniz bir belge(fatura, bildirim, yazı aklınıza ne gelirse) PDF biçiminde dışa aktarılırken, bir sayısal imza saÄŸlayıcı tarafından saÄŸlanan geçerli sertifikalarla sayısal olarak imzalanmış olacak. Yani daha kolay ÅŸekilde LibreOffice ile e-imzalı PDF’ler üretilebilecek.

Sayısal imzalı PDF’ler günlük hayatımızda yavaÅŸ yavaÅŸ artmakta. Mesela özel hayatımda bir örnek, e-faturaların birçoÄŸu artık sayısal olarak imzalı PDF dosyaları olarak gelmekte. Ä°ÅŸyerinde ise ellerimize sayısal olarak imzalanmış(e-imza daha mı kolay söyleniyor) belgeler gelmekte. Bunun yanı sıra gözlemim ÅŸu ki, kurum içi yazışmalarda sayısal imzaların kullanımının daha hızlı ÅŸekilde artmakta olduÄŸu. Bu sayede kurum içi imza, getir götür iÅŸleri de epeyce azalmakta.

Gökçen hocam baÅŸarırsa, ki eminim çok iyi bir iÅŸ çıkaracaktır, bugün LibreOffice’e geçen bir kuruluÅŸ bu sayede; kağıt ve posta gecikmelerinden kurtulmak ve güveniliÄŸi de eski çaÄŸdan kalma sorgulama yöntemlerine (telefon teyiti, imza sirküsü(kamuda yoktur), imza onay yazısı(bunu vermekten nefret ediyorum) bırakmamak için ihtiyacı olan çözümü, yani sayısal imzalı PDF belgeleri, LibreOffice üzerinde, baÅŸka bir yazılıma gerek duymadan özgürce oluÅŸturabilecek.

LibreOffice’e Türkiye’den aktif katkı verilecek olması, hele böylesine önemli bir özellik üzerinde çalışılacak olması beni çok mutlu etti. Umarım Gökçen hocam diÄŸerlerine örnek olur ve günden güne büyüyen LibreOffice katkıcılarına Türkiye’den de katılımlar artar.

“LibreOffice’de PDF Ä°mzalamak: BaÅŸarılar Gökçen Hocam” için 7 yanıt

Tez yazmak meÅŸakkatli ve insanı kilitleyen bir iÅŸ ama eminim ki ikisinin de hakkından baÅŸarıyla geleceksin 🙂

Kolaylıklar dilerim.

libre office yaptıklarını gördükten sonra ve bu emeklerde bir türkün olması beni son derece gururlandırdı. Şunu biliyorum ki bir türkün ve azimli bir türkün yapamayacağı bir şey yoktur. Sanırım bu cevap geç oldu çünkü libre office 4.0 ile artık sayısal imza başarı ile sonuçlandı diye okudum

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.